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TENJINBAYASHI

For the Echigo-Tsumari Art Triennale in Tokamachi City, Niigata Prefecture, a world-class art event, the main brand of sake produced by the Echigo-Tsumari brewery Uonuma Shuzo, Tenjinbayashi, has launched a new series with a new bottle design. Tenjinbayashi is a celebratory song that has been sung at festive occasions in the Uonuma region since ancient times, and is said to have originally been a ritual song to pray for a good harvest. Surrounded by mountains, clear streams, and rice paddies, Echigo-Tsumari's nature is both pure and harsh, with heavy snowfall of over 2 meters in winter. This sweet and umami sake is carefully brewed with the blessings of nature and the skills of skilled brewers. However, as a culmination of the brewery's long years of research, three series of Junmai-shu, which show the skills of the brewers, have been reconstructed as original design bottles for the Echigo-Tsumari Art Triennale. The design process started with concept development. I was in charge of all creative aspects of the design, starting from concept development, symbol mark development, bottle package design, and pamphlet production. Since ancient times, the people of the Uonuma Tsumari region (Tokamachi City, Niigata Prefecture) have worshipped and cherished the rich nature they have been blessed with as a god. Therefore, we designed the labels with Tokamachi's unique natural scenery, hoping that people who enjoy the sake can feel the nature as much as possible. The labels are “Bijinbayashi (beautiful forest)" for Junmai Daiginjo Genshu, "Tanada (rice field)" for Junmai Ginjo, and "Hazakake (rice field)" for Tokusen Junmaishu. We tried to design a package that would harmonize well with modern table scenes. We would be happy if you could enjoy it at home or at a party while feeling the atmosphere of Tokamachi. We have also developed a new symbol mark for Tenjinbayashi. We have also developed a new symbol mark for Tenjinbayashi, which represents the character for "heaven" in the motif of a fan, as the musical instrument is also used for celebratory songs. The end part represents a person singing and dancing in a tipsy mood.

世界的なアートイベント、新潟県十日町市の「大地の芸術祭」では、越後妻有の蔵元・魚沼酒造がつくる清酒のメインブランド「天神囃子(てんじんばやし)」の新しいシリーズを立ち上げるにあたり、ボトルデザインを一新しました。天神囃子とは、魚沼地方で古来よりおめでたい席で唄い継がれている祝い唄のことで、もともとは豊穣祈願の神事唄とも言われています。山と清流と水田に囲まれ、冬には積雪量が2mを超えるほどの大雪が降る、清らかであり厳しくもある越後妻有の自然。その自然の恵みと熟練の蔵人たちの技によってていねいに醸される甘口・旨口のお酒です。品質重視で生産量が少なく、地域に強く根付いた銘柄であるために県外にはほとんど出回ることのない天神囃子ですが、蔵元による長年の研鑽の集大成として、天神囃子の中でもつくり手の実力が見て取れる純米酒シリーズ3種を「大地の芸術祭」のオリジナルデザインボトルとして再構築。デザインデザインではコンセプト開発からスタートし、シンボルマーク開発、ボトルパッケージのデザイン、パンフレット制作等のクリエイティブ全般を担当しました。昔から魚沼の妻有地方(新潟県十日町市)の人々は、恵まれた豊かな自然を神として崇めて大切にしてきました。そこで、お酒を楽しまれる方々にもその自然を少しでも感じていただけたらと思い、十日町らしい自然風景をラベルにデザインしました。それぞれ、純米大吟醸原酒は『美人林』、純米吟醸は『棚田』、特別純米酒は『稲のはざかけ』となっています。現代のテーブルシーンにも調和するようなパッケージデザインを心がけました。ご自宅で、パーティーシーンで、十日町の空気を感じながら呑んでいただけたら嬉しいです。また、新たに天神囃子のシンボルマークを開発しました。囃子は祝い唄にも使われることから『扇子』をモチーフに、『天』の文字を表しています。はらいの部分は、ほろ酔い気分で唄い踊る人の様を表現しています。」